Genom plattformen C-me ska cancerdrabbade få ett ökat stöd och ett nytt verktyg på vägen genom sjukdomen. Nu testas den första versionen av plattformens app och bolaget, Cancer Care Company, söker samarbeten med både finansiärer och partners för att färdigställa och vidareutveckla tjänsten. ”Jag skulle vilja se det här i händerna på varje cancerpatient i världen”, säger grundaren Edith Sanchez.
Edith Sanchez, skaparen bakom C-me, hämtade inspirationen till sin idé från det egna livet. För åtta år sedan kämpade hon själv mot cancer och så sent som i våras gick hennes mamma bort i sjukdomen. Från dessa upplevelser drog hon lärdomen att det krävs mer än medicin och läkare i kampen mot cancer.
– Om jag tänker på mina erfarenheter med min mamma så var det tydligt vilken viktig roll familjen och vännerna spelade för hennes resa. Hur vi samarbetade för att hjälpa henne under hennes sjukdom, berättar Edith Sanchez, Cancer Care Companys vd.
Med sin bakgrund från Sony Mobile, där hon arbetat med så kallade customer journeys, beslöt hon sig därför för att skapa ett mobilt verktyg som skulle ge stöd genom ”sjukdomsresan”. Dessutom hoppas hon att appen ska omdefiniera betydelsen av ett ”vårdteam” till att inkludera de mer social aspekterna.
– Det är inte bara dina läkare, sjuksköterskor och du, utan det är alla människor runt omkring dig, vänner och familj – de fyller också en roll i ditt vårdteam, säger Edith Sanchez.
C-me låter därför patienten dela information om behandling med sitt utökade ”vårdteam” där vänner och familj ingår. Edith Sanchez beskriver tillvägagångssättet som personfokuserad vård som tar hänsyn till de aspekter av sjukdomen som ligger utanför det medicinska. Förutom att hålla anhöriga informerade ger appen därför också råd kring kost och motion samt hjälp att motivera dig att orka med vardagen.
»Jag skulle vilja se det här i händerna på varje cancerpatient i världen så att de kan må bättre«
Läs mer om Cancer Care Company.
Ett verktyg även för vården
Visionen med C-me är dock att även samla in medicinsk information till vården. I ett första steg görs detta i form av en patientdagbok, där patienten kan skriva ner exempelvis hur bieffekter av behandlingen utvecklas.
På sikt hoppas Edith Sanchez också att man kommer kunna inkludera medicinska hemmatester i plattformen. Precis som diabetiker mäter sitt blodsocker ska cancerpatienter alltså kunna göra vissa mätningar i sitt eget hem istället för på sjukhus. Genom att patienten aktivt kan bidra till sin vård hoppas hon också att en viss del av maktlösheten, som sjukdomen ofta innebär, ska försvinna.
– Vi håller just nu på med en studie som vi fått finansierad av SWElife. Den syftar till att titta på den tekniska aspekten av både bioanalytiska och fysiska tester som patienten idag åker till sjukhuset för. Vi hoppas kunna stärka både patenten och sjukvården på den här resan genom att se vad patienten kan göra hemma istället.
Den första prototypen av appen, som nu finns ute för test, är inriktad mot barncancer. I den målgruppen tror Edith Sanchez att appen kan vara till särskilt stor hjälp när det gäller att hjälpa barnen förstå behandlingen och kunna hålla kompisar och familj involverade. Den feedback man fått från både patienter, anhöriga, vård och exempelvis Barncancerfonden har enligt Edith Sanchez också varit väldigt positiv.
På sikt hoppas hon också att plattformen ska kunna bli en integrerad del av cancervården, som både ger patienterna ett ökat socialt stöd och vården en ny källa till viktig data. Två aspekter hon tror kan ge många en bättre chans i kampen mot cancer.
– Jag skulle vilja se det här i händerna på varje cancerpatient i världen så att de kan må bättre.